21. sep. 2015

Kylling bru

Kylling bru er den største bruen på Raumabanenjernbanen mellom Dombås og Åndalsnes. Bruen ligger ved gården Kylling på Verma iRomsdalen. Bruen krysser Rauma elv og er blant de mest kjente norske jernbanebruer.
Bruen er 76 meter lang og bygd i stein fra fjellet like ved. Steinen som er brukt er en granitt og kalles Gruogranitt. Høyden over dalbunnen (elven) er 59 meter. Hovedspennet er 42 meter, sidespennene ti og åtte meter.[1] Bruen er bygd i en bue, den ligger i en stor kurve (sving) på jernbanen.
Byggeperioden varte nesten ni år, fra 1913 til 1923. Det skjedde ingen alvorlige ulykker under byggingen.

Kylling Bridge (NorwegianKylling bru) is a railway bridge in Rauma Municipality in Møre og Romsdal county, Norway. The bridge crosses theRauma River near the village of Verma in the upper part of the Romsdalen valley. The bridge is part of a a double horseshoe curve that allows the railway to pass a narrow and steep section of the valley.[1] It is one of the most photographed railway bridges in Norway. Kylling Bridge is 76 metres (249 ft) long. The main span is 42 metres (138 ft), and side spans are 10 metres (33 ft) and 8 metres (26 ft). The clearance to the river below is 59.3 metres (195 ft).[2]
The building of Kylling Bridge started in September 1913. After almost 9 years, the bridge was finally finished in the winter of 1921. The Rauma Line railway opened on 29 November 1924. 


Legg inn en kommentar